Coaching

coachingnak sokféle fajtája és szemlélete van. A coachok is sokfélék.  Fontos, hogy az ügyfél és a coach között létrejöjjön a bizalom, ami a közös munkához szükségeltetik. A másik elengedhetetlen feltétel az önkéntesség: csak akkor lehet eredményes a coaching, ha az ügyfél önként vesz részt a folyamatban. Bizalom és önkéntesség nélkül nem működik a coaching.  Végül meg kell említeni az egyenrangúságot. A coaching két egyenrangú fél kapcsolata. Sem az ügyfél nem főnöke a coachnak, sem pedig a coach nem adhat instrukciókat az ügyfélnek.

Hogy megértsük a coaching lényegét, érdemes belegondolni a coach eredeti jelentésébe (érdekességképpen: a kocsi, a coach a magyar Kocs városról kapta a nevét).  Az angol to coach azt jelenti, hogy „fontos embert szállítani onnan, ahol van, oda, ahova ő kívánja.”

Mi nem coaching?

A coaching nem tréning, nem pszichoterápia és nem is baráti beszélgetés.

Mi nem a coach?

A coach nem bizalmas társalkodónő, nem tanácsadó, nem terapeuta, nem tréner, nem példamutató vezető és nem is barát.

 

A coaching jövőorientált, nem a múltban elkövetett hibákra, hanem a jövőbeli lehetőségekre épít.

Mivel a coachingról folytatott beszélgetések során az derül ki, hogy a coachingot legnehezebb a tanácsadástól megkülönböztetni, fontos kitérni a két műfaj közti különbségekre. A tanácsadó megoldást kínál és ad (hiszen általában van egy terméke, és azt árulja), ugyanakkor a coach abban segíti ügyfelét, hogy az megtalálja saját megoldását. A coach kérdéseivel segít alternatívákat feltárni és katalizál.

Van egy mondás, amit szoktunk mondani a két szakma megkülönböztetésére: „Ha izzadni akarsz, hívjál coachot, ha azt akarod, hogy a másik izzadjon, hívjál tanácsadót”. Ebből megérthetjük azt, hogy a coaching folyamatban az ügyfél (vagyis coachee) is keményen dolgozik, nemcsak a coach. Bár könnyebb lenne tálcán, készen kapni a megoldást, de azt sosem érezné (annyira) magáénak az ügyfél, mint azt a megoldást, amiért ő maga megdolgozott. Ennek illusztrálásaként egy Saint-Exupéry idézet: „Az emberek mindig azt a világot támogatják, amit saját maguk hoztak létre.”

Kinek való a coaching?

A coaching a sport világából jött, és tört be az üzleti életbe. És kinek van külön edzője a sportban? A jóknak! Így van ez az üzleti életben is. Az önkéntesség jegyében annak való, akinek igénye van rá, aki úgy érzi dolgozni, fejlődni szeretne.

Miért jó?

A coaching azért jó a vezetőnek, a vállalkozóknak, és általában egy gondolkodó embernek, mert testre szabott, új nézőpontot hoz be, új „ablakot” nyithat meg az ügyfél számára. A coach csak az ügyfelére figyel a coaching ülésen. Zakatoló, rohanó világunkban ritkán éljük meg, azt, hogy valaki 1-1,5 óráig csak ránk figyel.

A coaching fajtái

A life coaching, ahogy a nevében is benne van, életvezetési kérdésekkel, vagyis az ember, az egyén magánéletbeli kérdéseivel foglalkozik.

Ezzel szemben a business coaching (üzleti coaching) az üzleti kérdésekkel, szakemberek, felső-és középvezetők, menedzserek, cégvezetők és cégtulajdonosok, vállalkozók dilemmáival, kihívásaival, gondjaival foglalkozik. Bár az üzleti folyamatokra koncentrálunk, nyilvánvalóan ebben az esetben is az emberrel foglalkozunk.

Ki fogadjon coach-ot? Kinek a számára lehetőség az üzleti coaching?

  • aki nyitott
  • aki fejlődni akar
  • aki őszintén meg akarja beszélni az üzleti dilemmáját egy külső szakemberrel
  • aki jobb vezető akar lenni
  • aki jobban akarja vezetni cégét
  • aki készen áll a változásra
  • aki értékteremtésre törekszik
  • aki frissíteni szeretné a cégvezetésről, üzletről szóló tudását
  • aki szellemi inspirációra vágyik

Nagyon fontos, hogy az ügyfél, a coachee megértse a coaching folyamatban a felelősség kérdését. Ez pedig arról szól, hogy a coach nem tud (és nem is teheti meg) az ügyfél helyett fejlődni, változni. Az ügyfél felelőssége, hogy keresse a saját megoldásait, hogy mit fogad el a coaching beszélgetések során elhangzottakból, mit épít be vezetői munkájába, mit változtat önmagán. A coach ehhez a kereteket biztosítja és kíséri, támogatja ezen az úton.

Elengedhetetlen, hogy az ügyfél tudja és értse: a coach-tól nem megoldást fog kapni. A coach ugyanis nem kész megoldást nyújt, hanem abban segíti az ügyfelét, hogy megtalálja a saját útját, saját megoldását.

Executive coaching

Az executive coaching, magyarul vezetői coaching, első számú vezetők, felsővezetők számára nyújtott testre szabott, egyéni, speciális támogatás.  A vezető személyiségétől, pozíciójától és üzleti dilemmájától függően a coaching nagyon sok helyzetben alkalmazható menedzsment eszköz.

Nézzünk néhány példát arra, mire jó a coaching egy első számú vezető, döntéshozó számára?

1. A magányos cégvezető

A cégvezető a legmagányosabb ember a cégnél. Nagyon sok olyan üzleti dilemmája, gondja van és lehet, melyet hasznos lenne megbeszélnie valakivel, aki ráadásul külsősként tekint rá a szervezetre. Ezek a dilemmák lehetnek bizalmas jellegűek pl. szervezeti átalakítás, leépítés stb., melyek „házon belüli” megvitatására sokszor nincsen módja.

2. Vezetői dilemmák

A cégvezetés során rengeteg kérdés merülhet fel, aminek a megválaszolása hosszú távon kihatással van a cég életére, piacképességére vagy akár életben maradására. A teljesség igénye nélkül néhány példa:

  • Hogyan motiváljuk a dolgozókat?
  • Milyen stratégiát válasszon a cég?
  • Szervezeti átalakítás
  • Leépítések kezelése
  • Vállalati kultúra
  • Vezetési stílus
  • Versenyképesség
  • Etikus üzleti magatartás

3. Energia, inspiráció, motiváció

A jó coaching lényeg a tudatosság, a felelősségvállalás erősítése. Sokszor eljön az a pillanat egy ember, egy vezető életében, hogy érzi, valamin változtatni kell, valami már nem jó úgy, ahogy idáig volt. Hogy pontosan mi az, nem mindig könnyű egyedül megfejteni, megválaszolni. Ebben is segíteni tud egy coach. És ha megvan a cél, akkor segíthet abban is, hogy végigkísérje ügyfelét a választott úton. Mire is gondolok itt? Arra, hogy a tudni és csinálni között van egy óriási szakadék, amelyen egyedül átkelni nagyon nehéz, de egy coach támogatásával sikerülhet.

4. Tükröm-tükröm mondd meg nékem…

Volt olyan ügyfelem (ügyvezető), aki világosan megfogalmazta, hogy azt várja el tőlem, hogy tükröt tartsak neki, hogy olyan dolgokat is elmondjak, amit a szervezetben egyébként lehet, hogy más nem vesz észre, vagy ha észreveszi, akkor sem meri megmondani a cég vezetőjének. A coach egyik legfontosabb feladata valóban az, hogy visszatükrözze az ügyfélnek azt, amilyen, ahogyan működik. A coach tükröt tart, kérdései abban (is) segítik a coachee-t, hogy képes legyen saját maga is kérdéseket feltenni.

Business coaching

Míg korábban a coaching elsősorban nagyvállalati felsővezetők számára fenntartott szolgáltatás volt, ez mára változott. Manapság az üzleti életben igénybe veheti bárki, legyen az egyéni vállalkozó, fiatal szakemberek karrierjük kezdetén, középvezetők. A business coaching az ő fejlesztésükre, támogatásukra irányul.
Klasszikus business coaching témák: asszertivitás, delegálás, döntés, időgazdálkodás, karrierváltás, munka-magánélet egyensúlya, konfliktuskezelés, motiválás, önismeret, personal brand, stresszkezelés.

 

Hogyan néz ki a gyakorlatban a coaching?

A coachee és a coach általában 1-2 hetente találkoznak. A találkozások gyakorisága (is) a két fél megállapodásától függ.
Egy találkozó  coaching ülésnek hívjuk) általában 1-1,5 óra.

Nulladik találkozó

Ez a megbeszélés ingyenes, aminek az a célja, hogy kiderüljön, miben tud segíteni a coach, mi az ügyfél dilemmája, mit vár el az ügyfél a coachtól. Ekkor kialakul(hat) a szimpátia, a bizalom. Az ügyfél eldöntheti e megbeszélés alapján, tud-e együtt dolgozni ezzel a coach-csal. Ennek a találkozónak nincs kockázata, és semmiféle kötelezettséggel nem jár.

Képek: pixabay.com
Hasznos volt? Oszd meg másokkal is!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás