Női karrierek – Pallasz Athéné nyomában

Az üvegplafonról és a „ragadós padlóról” szóló, sok-sok éve folyó viták ellenére még mindig gond van a női karrierekkel. Pontosan mi az oka annak, hogy sok tehetséges nő nem tudja megvalósítani azt a karriert, amit fiatalon remélt? Miért van az, hogy a nőket támogató törvények és szabályozások, kvóták ellenére a nők kevésbé érdekes és alacsonyabban fizetett állásokban ragadnak, mint a velük együtt végzett férfiak, vagy nota bene a náluk alacsonyabb végzettségű férfiak? Ezekkel a gondolatokkal kezdődik Monic Bührs és Elisa de Groot Stratégia nők számára, azaz Stratego for Women című könyve, mely nagy sikert aratott Hollandiában és már angolul is olvasható.

A holland szerzőpáros fő üzenete, hogy a nők és a férfiak másféle szabályokat tanulnak, másképpen működnek, de ugyanazt a játékot játsszák.

Miért is érdemes elolvasni a Stratego for Women című könyvet?A szerzők a könyvet olyan céllal írták, hogy az egyfajta kézikönyvként szolgáljon, amit a munkában lehet használni. A könyvben elmagyarázzák, mik az íratlan szabályok, milyen a játszótér, kik a játszótársak, és hogyan kell helyesen megítélni a játékosokat. Ez a kézikönyv nőknek szól, hogy segítse őket sikeresen működni egy férfiak által uralt munka környezetben. A Stratego for Women nemcsak azoknak a nőknek szól, akik karriert akarnak építeni, hanem azoknak is, akik boldogok szeretnének lenni a munkahelyükön, anélkül, hogy az üzleti kultúra íratlan szabályai irritálná őket.

 

 

 

Jean Shinoda Bolen, amerikai pszichiáter munkája nyomán Monic és Elisa könyvük egyik fejezetében az istennők és istenek azon archetípusait mutatják be, amelyekkel a munka világában találkozunk. Ez nem egy statikus modell. Életünk során a viselkedési repertoárunk folyamatosan fejlődik. Valamennyi archetípus jelen van a személyiségünkben.A helyzetek, amelyekben felnőttünk, éltünk és dolgoztunk, továbbá  – ami különösen fontos – a saját választásaink határozzák meg, hogy melyik viselkedési minta a legmeghatározóbb bennünk.

Női archetípusok:

  • Athéné, az alfa nő
  • Artemis, a vállalkozó
  • Aphrodité, a csábító
  • Démétér, a gondoskodó
  • Hestia, a szerény
  •  Persephone, a gyermeteg

Azok a nők, akikre Athéné karaktere jellemző, képesek karrierjükre fókuszálni, továbbá tudják, hogy mit akarnak, és hogyan érjék el a céljukat. Ők azok, akik komfortosan érzik magukat a férfiakra összpontosító kultúrában. Értik, hogyan kell a játékot játszani, és könnyen alkalmazkodnak hozzá.Az alfa nő egy stratéga. Neki van a legjobb esélye arra, hogy nagyobb szervezetekben is elérjen csúcspozíciókat.  (A könyv természetesen részletesen kifejti a többi archetípus jellemzőit is.)

A görög archetípusok egyetemes viselkedési mintáinkat képviselik. Monic Bührs és Elisa de Groot tréningjeik és műhelymunkáik során azt tapasztalták, hogy a hölgyek legnagyobb csoportja (kb. 60 százalék) esetében Artemis archetípusának jellemzői a dominánsak. Ugyanakkor mindössze 10 százalék mutatta Athéné jellemző kvalitásait meghatározó módon. Pedig a nők számára a stratégiai választás az, amit az ambiciózus és céltudatosan működő Athéné csinál. Amennyiben valaki magasabb pozíciót akar elérni egy szervezetben, akkor segíthet, ha aktiválja  magában Athéné stratégiai jellemzőit. Ez nem azt jelenti, hogy bármit is elveszít önmagából, hanem azt, hogy ezáltal bővíti viselkedési repertoárját.

A Stratego for Women nemcsak csak hasznos és roppant praktikus olvasmány, hanem számomra különösen üdítő, hogy a mi kultúránkban megszokott panaszkodás helyett realista és egyben konstruktív. A megoldást keresi, és egy lehetséges stratégiát mutat a nők számára.

Hasznos volt? Oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?