Ettől olyan nehéz a legjobb barátunkkal üzletelni

Megjelent: Üzletrész.hu – 2015. július 6.

Alapszabály, hogy ne keverjük az üzletet és a barátságot. De biztos, hogy így szól helyesen a szabály? A tisztelet és a bizalom nemcsak az igaz barátság alapja, hanem a sikeres üzleti együttműködésé is. Akkor miért olyan nehéz a kettőt egyszerre megvalósítani? Két olyan céget is megkerestünk, amelyek alapítói több mint 20 éve barátok.

Vannak legendásan jó barátságok, amelyek egyben munkaviszonyok is: ilyen Ben Affleck és Matt Damon viszonya. Sosem titkolták, hogy mennyire imádják egymást, és barátságuk már kiskoruk óta tart. Abban az időben, mikor a Good Will Hunting című közös filmjüket írták, nemcsak munkatársak, de lakótársak is voltak. Néhány éve úgy döntöttek, hogy egy utcába költöznek azért, hogy gyermekeik között is ugyanolyan közeli kapcsolat alakulhasson ki.

Nem az kell, hogy egyetértsünk

Sokan alaptézisnek tekintik, hogy ne kezdjünk baráttal vállalkozást, mert tönkre megy a barátság. Általános érvényű igazságot azonban nem lehet mondani, mert valakik jól tudnak együttműködni, másoknál évtizedes barátságok bomlanak fel. Magyari Éva üzleti coach szerint az a legfontosabb, hogy a cégalapításnál előre tisztázzuk a játékszabályokat, vagyis beszéljük meg, hogy kinek mi lesz a szerepe a vállalkozásban. Azt is tisztázni kell, hogy mi a közös cél, mert nem vezet jóra, ha mindkét fél más célért dolgozik. A megbeszélteket pedig mindig írjuk le, hogy elkerüljük a későbbi felesleges vitákat. Sokszor előfordul, hogy utólag másképp emlékszünk egy adott beszélgetésre, mert így működik az emlékezet, és ennek semmi köze a rosszindulathoz.

Még akkor is rengeteg féle konfliktus merülhet fel, ha ezeket mind tisztáztuk. A konfliktusoktól azonban nem kell félni, jó hatással is lehet a kapcsolatra és az együttműködésre. Vezetői tréningeken tananyag a Thorndike effektus-törvény, amely szerint az igazán jó együttműködés és a kölcsönös bizalom konfliktusok sora közben alakul ki. Magyari szerint a különbözőség önmagában nem akadály, sőt, előnyös is lehet. „Sokszor nagyon eltérő személyiségű vagy képességű emberek fognak össze, akik azért tudnak együtt értékeset alkotni, mert mindkét fél beleteszi a saját értékeit. Az is gyakran eredményez harmonikus együttműködést, ha van egy aktív vezető, a másik fél pedig a háttérben dolgozik” – mondta a szakértő az Üzletrésznek

Senki sem tökéletes

BP Shop villámgyorsan meghódította a hazai hiphop szcénát, sőt a BP Clothing divatmárkát nemzetközi hiphop celebek is viselik. A céget Lenkey Ákos és Jakab Péter alapították 2011-ben, de már több mint 20 éve barátok. Még a gimnáziumban ismerkedtek meg, majd ugyanabba az iskolába jelentkeztek Budapesten, ahol évekig közös albérletben éltek. Az elmúlt évtizedekben volt köztük sok vidámság és nevetés, de voltak nehezebb időszakok is. Az első cégüket is közösen alapították, és abban az időben eltávolodtak egymástól a konfliktusok miatt, de mára túl vannak ezen.

„Velem régebben nagyon nehéz volt megtalálni a közös nevezőt, mert úgy éreztem, hogy mindent tökéletesen tudok. Aztán ahogy az ember egyre többet tapasztal, rájön, hogy nem mindentudó. Szerencsére én is rájöttem, így ma már elfogadom mások javaslatait, de természetesen csak azokét, akiket tisztelek és elismerek. Péter barátom ötleteit és felülbírálásait mindig tiszteletben tartom, hiszen a két évtized alatt bizonyította, hogy erre minden okom megvan” – mondta Lenkey. A közös vállalkozást egy párkapcsolat építéséhez hasonlítja, amelyhez maximális bizalomra van szükség. Azt is fontosnak tartja, hogy addig ne vágjunk bele, amíg nem bízunk a társunkban és a közös sikerben.  „Amikor a márkát elkezdtük, leosztottuk a szerepeket. Ákos asztala lett a racionális döntések és az ügyvezetés, én a kreatív munkát és az álmodozást kaptam. Nyilván van átjárás a kettő terület között, és mivel felnőtt emberek vagyunk, elfogadjuk egymás nézőpontját” – tette hozzá Jakab Péter, a BP Clothing másik alapítója.

Vita kell, nem veszekedés

Faragó Péter, a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó Skawa Innovation Kft. alapító-tulajdonosa barátjával, Benedek Balázzsal közösen alapította céget. Barátságuk még a középiskolában kezdődött, és 25 éve tart. A cég alapításakor már 18 éve ismerték egymást, ismerték a másik gondolkodását, erősségeit és gyengeségeit, ami Faragó szerint megkönnyíti a közös munkát. „Véleménykülönbségek persze így is vannak, de fontos, hogy ne veszekedés legyen, hanem konstruktív vita. Nehéz elfogadni, ha valaki kritizálja az álláspontunkat, de erre meg kell érni. El kell fogadni, ha nincs igazunk, és szem előtt tartani, hogy közös célokért dolgozunk” – mondta az Üzletrésznek

Faragó a vitát a leghatékonyabb döntéshozatali eljárásnak tartja: jó konfliktuskezeléssel a nézőpontok ütközése csak előre viheti a céget. Szerinte két ilyen hozzáállású ember kell ahhoz, hogy két barát sikerrel alapítson céget. Volt már rossz tapasztalata is, ahol megszakadt a barátság a cégen belüli konfliktusok miatt. Úgy látja, hogy az ilyen helyzeteket csak úgy lehet elkerülni, ha az ember nyitott a kritikára és törekszik az önfejlesztésre. A vitakultúrát is ilyen ambíciókkal lehet fejleszteni, és kell is, mert szemben a vitával a veszekedés nem vezet sehova.

Hasznos volt? Oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?