Ki nem pletykál?

Valljuk be: mindenki pletykál. Szeretünk pletykálni. Van, aki beismeri és van, aki nem. De vajon gondolt-e arra a kedves Olvasó, hogy a pletyka fontos a vállalatok életében is?

Fotó: nlcafé

A pletyka hazai nagyasszonya, Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus többek között a pletyka kutatásával foglalkozik. Szemléletes mondata A pletyka című könyvéből: “A pletyka olyan, mint a szaros tehén: összecsapkod a farkával.”

Bevallom, régebben rossz szemmel néztem a pletykára és a pletykálkodásra. Igyekeztem a vállalati pletykákból is kimaradni. Így utólag visszagondolva, valószínűleg ez csak egy vágyálom volt. Voltak pletykák, amik hamar megtaláltak és voltak, amelyek soha. A konyhában zajló ebédelésekből jórészt kimaradtam, mert az ebédre szánt időt inkább a VG gazdasági napilap vagy valami hasonló olvasására szántam. Nemdohányzó lévén pedig kimaradtam a közös cigizésekből. Lássuk be, mindkettő nagyszerű helyszín a pletykálásnak. Nemcsak rossz véleménnyel voltam a pletykáról és a pletykálásról, de az időt is sajnáltam arra, hogy akárcsak meghallgassam az aktuális, frissen sült, ropogós pletykákat. És aztán, amikor időnként megsúgták, hogy rólam miket pletykáltak, jól elcsodálkoztam. Szóval akár akarjuk, akár elfogadjuk, akár szeretjük, akár nem, a pletyka él és virul.


Szvetelszky Zsuzsa megváltoztatta a pletykához való hozzáállásomat. Ebben bizonyára szerepet játszott az is, hogy van szerencsém személyesen is ismerni Zsuzsát. A változás nem olyan értelemben történt, hogy most már imádok pletykálni, hanem elfogadom, mint természetes jelenséget, az emberi élet , a kommunikáció részeként. És fontosnak tartom, hogy a vezetők tisztában legyenek a pletyka jelenlétével és mibenlétével.

A pletyka egyetemes: mindenki csinálja. Zsuzsa a szexhez hasonlítja metaforikusan.
Néhány gondolat, amit -többek között – megtanultam Zsuzsától:

  • Fogadjuk el a pletykát ítélkezés nélkül.
  • A pletykát nem lehet használni, mert változik.
  • A pletykát nem lehet terelni, nem lehet ösztönözni.
  • A pletykát meg kell különböztetni a hírektől és a rágalomtól.

Akik Weöres Sándor verseket is mondtak kicsi gyerekeiknek, biztosan emlékeznek a  Pletykázó asszonyok-ra:

“Juli néni, Kati néni
-letye-petye-lepetye!-
üldögélnek a sarokba,
jár a nyelvük, mint a rokka
-letye-petye-lepetye!-

Hát, nemcsak Juli néni és Kati néni, de mindannyian ezt tesszük. A pletykák vállalaton belül is alapvetően három nagy téma körül forognak: hatalom, nemiség és pénz (Kant kategóriái nyomán). Kinek a szeretője Mancika? Mikor léptetik elő a pénzügyi igazgatót? Mennyi lesz a fizetésemelés? Kap-e a menedzsment idén bónuszt? És így tovább.

A vezetők számára fontos, hogy tudatosítsák a pletyka létét. A vállalaton belül mindig léteznek formális és informális kommunikációs csatornák. Ez utóbbiak soha nem szűnnek meg, számolni kell velük. Ha nincs formális információ áramlás, akkor a pletyka intenzívvé válik.


Akit részletesebben érdekel a munkahelyi pletyka, itt olvashatja el a Szvetelszky Zsuzsával készült múlt heti interjút.

Továbbá ajánlom a TEDxDanubia tavaszi konferenciáján elhangzott, A pletyka tudománya és művészete című előadást:

Hasznos volt? Oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?