Barcelona Futball Club – mit tudnak a katalánok?

A múlt szombati Bajnokok Ligája döntő megnyerése apropót ad arra, hogy elgondolkodjunk, mit tudnak a katalánok. No nem a futball tudásukat vizsgáljuk, hanem menedzsment szempontból nézünk rá a világ jelenleg legsikeresebb focicsapatára.

Az alábbi írás a The Economist cikke alapján készült.

A futball rajongók körében gyakori és népszerű vita: vajon a Barcelona (vagy ahogy rajongói hívják, a Barca) a világ valaha is létezett legjobb foci klub csapata? Jobb-e, mint a 60-as évek Santos-a, vagy mint amilyen az AC Milan volt a 90-es években? Egy biztos: ma a világ legjobb csapata.

A Barca egyúttal  egy “pénzcsináló gép”, évi 398 millió eurós bevétellel. Az elmúlt négy évben megduplázta bevételét. Tavaly egy öt évre szóló szponzori szerződést írtak alá a Quatar Sports Investment-tel, minimum 165 millió euró értékben. A Real Madridnak és a Barcának megvan az az előnye, hogy aránytalanul nagy a részesedésük a televíziós közvetítések díjából. Senki nem tudja, mennyire profitábilis a Barca, mint ahogy azt sem, hogy mennyire eladósodott.

Hogyan tudta egy csapat Európa egyik munkanélküliség szempontjából legrosszabb helyzetben lévő területén a világ legnépszerűbb sportágában meghatározó erővé alakítani magát? A nyilvánvaló válasz az, hogy a Barca igazi csapatként játszik, és hogy sok “prima donnája” van. De van kevésbé nyilvánvaló válasz is: a Barca megkülönböztető megoldást adott a menedzsment elmélet legvitatottabb kérdései közül jónéhányra. Mi a jó arány a sztárok és az emberiség többi része között? Vegyük a tehetségeket vagy neveljük ki saját magunk? Hogyan hasznosíthatjuk a fogyasztók lelkesedését a márkád támogatására? Hogyan kombinálhatjuk a helyi gyökerek és a globális elérés előnyeit?

Az utánpótlás nevelés

A Barca bármelyik nagy csapatnál sokkal nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy saját játékosait kinevelje. A Barca csapatát a helyi játékosok dominálják, és az öltözőben gyakran katalánul beszélnek. A csapat kulcsjátékosai közül nyolc saját futball iskolájuk, a La Masia nevelése. Beleértve Messit, aki Argentínából költözött Barcelonába kisfiúként, és Josep (“Pep”) Guardiolát, a csapat edzőjét. A La Masia egyedülálló a futball iskolák közül: bentlakásos iskola, mely legalább akkor hangsúlyt fektet a jellem fejlesztésére, mint a futball készségekére. A hallgatókat könyörtelenül oktatják és emlékeztetik a csapatszellem, az önfeláldozás és az állhatatosság fontosságára. Azt is megtanítják nekik, hogy a Barca “több, mint egy klub”: a katalán büszkeség megtestesülése, amely a nemzeti szellemet tartotta életben a fasiszta Franco rezsim évei alatt. A rajongók rendszeresen hirdetik felirataikon: “Katalónia nem Spanyolország.”

A rajongók szerepe

A “több, mint egy klub” gondolatot kihasználja a Barca úgyis, hogy kétoldalú kapcsolatot ápol rajongóival. A Barca  a tagok (katalánul socis) tulajdonában van, részvényesek és külföldi iparmágnások helyett: számuk jelenleg 150.000. A menedzsment egy olyan gyűlésnek tartozik beszámolással, amely 2.500 véletlenszerűen kiválasztott socis-ból, és 600 idősebb tagból áll. A klub a futballon kívül számos egyéb sportágat is támogat, továbbá egy népszerű múzeumot is vezet Barcelonában.

A Barca menedzsment stílusa összhangban van két elismert menedzsment szakember gondolkodásával. Boris Groysberg (Harvard Business School)  arra hívta fel a figyelmet, hogy a cégek túlságosan megszállottan vesznek fel sztárokat, ahelyett, hogy csapatokat nevelnének. Jim Collins, a “Good to Great” szerzője azt állítja, hogy a hosszútávú vállalati siker a megkülönböztető értékek ápolásában rejlik.

A gyönyörű név

A Barca úttörő munkát végzett márkája ápolása terén is – kemény munka az internet korában, amikor a pletykák bőségesek és a bizalom ritka. A Y&R szerint azoknak a márkáknak az aránya, melyekben a fogyasztók bíznak 52%-ról (1997) 22%-ra (2008) esett vissza, és a reklámozás hagyományos formái kevésbé hatékonyakká váltak. Ezért több cég megpróbálja bevonni fogyasztóit a márka fejlesztésébe. De senki nem ment odáig, mint a Barca: közvetlen beleszólást adni az ügyfeleknek a nagy döntésekben.

A Barca is elkövetett hibákat. Mindazonáltal a klub jelenleg világelső: példa nemcsak sport bátorságra, hanem okos menedzsmentre is.

Hasznos volt? Oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?