Mi is az a kék óceán stratégia?

Az előző bejegyzésben említettem a kék óceán stratégiát, de nem részleteztem, mi is ez, honnan jön, és mit jelent. Úgy gondolom, a téma megér egy külön bejegyzést. A francia INSEAD, a világ egyik legjelentősebb üzleti iskolája két professzora írta a Kék Óceán Stratégia (Blue Ocean Strategy, gyakran használják a rövidítését-BOS) című könyvet.

W. Chan Kim és Renée Mauborgne ezzel bevezették a kék óceán metaforát. Eszerint a gazdaság vagy világ piacát képzeljük el óceánként, pontosabban két óceánként. Az egyik a hagyományos ágazatok vagy az ismert piacok óceánja, ahol kegyetlen versen zajlik a szereplők között. A játékszabályok ismertek. A résztvevők csak egymás rovására érvényesülhetnek. Itt vér folyik, ezért ezt vörös óceánnak hívjuk.


Létezik egy másik óceán: az ismeretlen piacok, ma még nem létező vagy teljesen új iparágak világa, ahol nincs verseny, a kereslet szinte végtelen. A béke és nyugalom szigete ez: a kék óceán, mely a végtelen lehetőségek szimbóluma.

Nagyon tömören a Kék óceán stratégia könyv kifejezetten az új és verseny nélkül piacok megteremtésének és uralásának eszközeit ismerteti. A két szerző eljárást ajánl az kék óceánok, vagyis az alapvetően új piacok megteremtésére.

A kék óceán üzleti modell lényege, hogy nem a versenytársakat kell figyelni, hanem azt, mivel lehetne a nem-fogyasztókat is a termékre rávenni. Ez a stratégia a régi szokásoktól való szakításra és új elemek bevonására sarkall.

A szerzők azt állítják, hogy el kell felejteni a jó öreg beidegződéseket és stresszhelyzeteket. Ne azokon a terepeken versenyezzünk, ahol már kiélezett harc folyik, hanem keressük új területet. Irrelevánssá kell tenni a versenyt. Ez pedig úgy lehetséges, hogy a versenytársaknál alacsonyabb áron, az övékétől jól megkülönböztetett termékeket és szolgáltatásokat kínálunk.

Kim és Mauborgne nevét érdemes megjegyezni: a világ legbefolyásosabb és legfontosabb üzleti gondolkodó között szerepelnek. A legutolsó, 2009-es Thinkers 50-es listán az előkelő 5. helyet tudhatják magukénak.

Hasznos volt? Oszd meg másokkal is!

1 comment

[…] az újításról és a kreativitásról. George Burt Gábor, a Blue Ocean Strategy (kék óceán stratégia) nemzetközileg is elismert szakértője Budapesten született. BA diplomáját az Amherst […]

Vélemény, hozzászólás?